Jun 28, 2007, 4:37 PM

Бог да прости Демокрацията 

  Essays
3366 0 8
8 мин reading
 

БОГ ДА ПРОСТИ ДЕМОКРАЦИЯТА!


Думите са създадени, за да крием зад тях мислите си.

Фр.


       Понякога и аз както всички софиянци запрашвам към родното си село. И там винаги се срещам с бай Христо - комшията ни.

       Бай Христо е сух, попрегърбен старец, с бяла коса, сини очи, малко помътняли от перде. Много труд беше видял през живота си този човек. Аз го помня като водопроводчикът. Навремето като по-млад никога не се пестеше. Винаги се отзоваваше на всички. Но дойде време, когато ръцете му отслабнаха и вече не можеше да върши работата си.

       Винаги, когато се виждаме на улицата, с него започваме един и същ разговор:

       - Ти пак ли работиш там? - пита ме той.

       - Там ами... Къде другаде да работя? - отвръщам аз.

       - И колко ти плащат?

       - 230!

       - Ми много малко, бе! - цъка с език бай Христо.

       И продължава:

       - Аз навремето започнах със 70 лева. Човеко, голямо нямане беше тогава, ей! Обаче полека-лека, се оправихме. Ей го на - и кака ти Гита изучихме... На много места съм работил. Леля ти Гена беше краварка в ТКЗС-то. Ама тогава беше друго. 230...! Ами то за какво по-напред? Като платиш ток, телефон? На парно ли сте?... Ами парното? Че вие от какво живеете? Ама пада ви се на вас софиянците! Искахте демокрация, нали? А! На ви сега една демокрация!

        Тук погледът му ставаше сърдит и сериозен.

        След едно такова посещение на село се замислих малко... Стана ми странно. Намерих тълковен речник и потърсих думичката "демокрация".  Издателството е "Наука и изкуство", С. 1994 г. Ето какво прочетох:

"Демокрация ж. 1. Форма на държавнополитическо устройство на обществото, която се основава върху признаването на народа като източник на властта, върху принципите на свобода и равенство на хората; народовластие. 2. Състояние, ред, който се основава върху равенството на всички и уважение към отделната личност в рамките на дадена общност.

       И тук се получава парадокс! Чичо Христо е един човек от народа. Аз също. Демек, ние сме от демоса. Би трябвало сега, когато вече ни освободиха от "тоталитаризма" и сме в положение на "демокрация" да ни е хубаво. Да сме цъфнали и завързали. Чичо Христо спокойно да си гледа старините и да пътува я до Бахамите, я до Таити. Аз пък - да си позволя бавачка, да хвана жена си под ръка и да отидем на концерт.

       Е да, ама не... Както казваше... Бай Христо се мъчи да издаяни с мизерната си пенсийка, а аз съм на 40 години, с три деца, на които не мога да обърна никакво внимание, защото през свободното си време трябва да работя на няколко места.

       СТРАННО!

       Защо в устата на този човек думата "демокрация" добиваше друг смисъл и друго определение? Нещо такова например:

       Демокрация - форма на тоталитарно управление, при която шепа дребни, нищожни човечета, назоваващи се политическа класа, продават за жълти стотинки останалия народ, сеейки след себе си грабежи, разруха, безстопанственост, недоимък и глад.

       СТРАННО!

       Защо непрекъснато слушам колко хубаво нещо е демокрацията, а виждам как постепенно се топим като нация и от ден на ден става все по-трудно да се живее? Защо виждам как всички кадърни и грамотни хора отиват да живеят на Запад и дават знанията  и уменията си там, а тук идват "глупавите" западняци и изкупувят всичко на безценица. Защо земята пустее, а ние се храним с консерванти и бои, разболявайки се все повече и повече? Как така за една нощ се става милионер от пестене на закуски? Защо влакът композиран за Швейцария, тъжно доплува до бреговете на Бразилия? И т.н., и т.н. все защо...

       Ама ще взема да ги запуша тези уши. Ще ги залея с "Poxipol", а очите ще залепя с лепенки така, че да са широко отворени, за да виждат всичко...

       Така! Направих го!

       И ето какво виждам...

       Демокрацията не съществува. Никога не я е имало и никога няма да я има. Но в първите двадесет и три четиридесети от моя живот можеше да се каже, че има по-голяма степен на демокрация. И това време сегашните "демократи" наричат "тоталитаризъм".

       Какъв цинизъм!

       Е, вярно е, че тогава не можеше да се говори свободно, но за сметка на това днес никой не ни слуша. Тогавашните тоталитаристи се грижеха за всички и за всекиго имаше по нещичко. Живееха си в своите палати и животът вървеше. Сегашните "демократи" направиха така, че палатите на тоталитаристите да изглеждат като жалки овчарски колибки, а живот няма...

       Защо така се получава, че съдържанието на думата, е в разрез с нейната форма?

       Ето... "нежна революция". Що за камилче е това? На дървен камък стоеше млад старец и пушеше изгасналата си лула. Ето това е "нежната революция". То и самото словосъчетание изглежда абсурдно! Няма нежна революция. Още Левски го е казал: "Свободата с кръв се купува."

       "Нежната революция донесе демокрацията"

       Превеждам!

       Западното потребителско общество победи в Студената война Източното, което вярваше в някакви фалшиви идеали чрез тих преврат.

      "Европа, европейски"

       Това е също една илюзия. Много преди сегашните европейци да се обособят в държави, по нашите земи е съществувала една от най-развитите цивилизации. Нашата земя е пропита с история. Дали сме писменост на половината свят. Винаги сме били в Европа, сме и пак ще бъдем. Тогава къде е линията, която ни разделя. Линията се нарича цивилизованост. Една криворазбрана евролицемерна цивилизованост. Една измислена линия. Още Алеко каза за техния свят "Парица - царица!" Това е едно общество, разядено от потребителското си отношение към света. От Западна Европа са тръгнали най-големите колониалисти и са смукали кръв от целия свят.Там от всичко може да се направят пари и няма абсолютно никаква спирачка за това. А жаждата за пари не е най-добрия съветник. Приличат ми на един преял със сладко дебелак, който се разпада от диабет. За мен са неразбираеми, защото изобщо нямат нашите проблеми. Ние може и да бяхме бедни, но бяхме щастливи хора. И бих казал - по-истински! Не мога да разбера защо животните, пригодени за храна трябвало да се приспиват първо с инжекция и това видите ли било по европейски. Обаче като напомпаш едно прасе с хормони и то стане като магаре голямо, видите ли това не е престъпление - това може. Това са изкривени хора.Не мога да разбера какви са тези голи протести в името на животните. То е ясно! Ако се родиш като прасе, ще умреш като прасе. Ако си се родил като човек, бъди човек. Така Господ го е отредил. Останалото е Европейско лицемерие. Растенията също са живи и имат душички. Тогава трябва ли и тях да щадим?

       Чудя се, дали един ден няма да хлопаме на вратата на ОПЕС (Още По-Европейски Съюз)

       "Приеха ни в НАТО"

       Превеждам!

       Ние сме страна, загубила Студената война. Това беше една мръсна война. Война без фронтова линия. Като някакъв вирус. Тая война обикновените хора нито са я искали, нито са я водили. Обаче я загубихме. Сега вече победителите ни налагат условията си. Тихо, мирно и кротко. Без да е пукнала пушка даже. Така бай Христо ще има да се пули и да се пита: Защо съкратихме армията си на толкова души, колкото един футболен стадион? Кому беше необходимо да изпращаме войници в Ирак, та да гинат като мравки? Защо за армията се отделят толкова много средства, а за училищата и болниците все не достигат? Виж за НАТО мога да преглътна... Няма държава, с която да сме влязли в съюз и тя да не е загубила. Бяхме съюзници с Германия - загуби. Бяхме съюзници със СССР - загуби. Сега идва ред на НАТО. Долу тероризъма!

       "Депутат"

       Превеждам!

       Хрантутник, безскрупулен крадец, национален предател, който узаконява чрез гласуването си (в това число и с чужда карта) това, което ни налагат отвън. Депутат може да стане всеки, стига да е на определеното място и в точното време. И няма значение какъв общественик си и какво си направил до този момент. По този начин стана възможно един никому неизвестен алкохолик да стане депутат, а наскоро четох в пресата, че те вече се онождат там... Така и един адвокат по бракоразводни дела стана президент, а една домакиня - министърка. Ще се оправим...

       Хубаво ще е който реши да се намеша в политиката, да вземе речника и да прочете какво значи "демокрация". Познавам един, който яхна тази думичка и направи мазало из цялата държава. Направи стотици хиляди българи да се скитат из цяла Европа немили-недраги, а после в някакъв зле организиран водевил, наречен "Българският великден" лееше крокодилски сълзи да се върнат. Изпопродаде цялата държава на себеподобните и я направи за посмешище. После взе че се обиди, защото му взеха властта и започна да си говори с теменужките. Т.е "мълчи, за да изглеждаш умен". Сега пак се опитва нещо, та трябва непрекъснато да му гледам мазната физиономия по новините.

       Живее си простичко един човек, пасе си кравичката, оре си нивичката, гледа си живота и в един момент някой развява байрака и крещи: "Ураааа, да живее комунизъма!" Взимат му кравата, взимат му земята и хоп - комунист. Идват други хора и започват да крещят: "Урааа, да живее демокрацията!" Продава си кравичката, защото няма полза да я гледа, изоставя земята, която няма как да обработва и хоп - демократ.

       Кога ние - простите, обикновени хора, наричани в кратце народ (или още демос) ще заживеем нормално?

       Затова, Бог да прости демокрацията! Бог да прости нещо, което никога не го е имало...

© Пенко Пенков All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Поздрав за есето !
    Преди години , отивайки към избирателната урна, срещнах един старец. С бастун и трепереща ръка..Поздравих го,а той попита " да гласуваш ли ?"
    Като потвърдих ,той каза " Ех, дете," да ти кажа.Всичко е като един цилиндър,от единия край една партия, от другия друга,а народа е по средата. Колкото и да въртиш цилиндъра, едната отгоре, другата отгоре... Какво става с този народ,който е по средата,
    ушеметен , объркан и все му е зле ".
  • Прав си , Пенко, но все пак Демокрацията е най-хубавото нещо измислено до сега, по добро измислено няма. Но говорим за Демокрация, нали , не за Слободия. Харесвам есето като литературна форма, а ти ми доставяш радост от четенето.С обич.
  • Направо сложи пръст в раната! За много неща трябва да се замислим! Току-що ти прочетох есето и съм съгласен с констатациите в него! Но и за много неща ме накара да се замисля - както и отзивите ми показват колко различни аспекти могат да се видят! Поздравления!
  • Вили, то да беше само АЕЦ-а пак добре... Половината от държавническите въпроси се налагат отвън. Другата половина обслужват ония, за които никой и никога не е чувал по вестниците. Ония, дето плащат и на едните и на другите. А ние се чудим защо става от зле по-зле и си мислим, че като не гласуваме ще им накривим капите. А те тъкмо това и чакат. Всичко е изпипано...
  • Не съм съгласен със Светла. Ние не само не си знаем правата, но не си занем и задълженията! Защото наше задължение, НАШЕ ПРАВО Е, КОГАТО ПОЛИТИЦИТЕ, РАЗБИРАЙ ДЕПУТАТИТЕ, НИ ОТКАЗВАТ ПРАВОТО НА РЕФЕРЕНДУМ ПО ВЪПРОСИ, КОИТО НИ ЗАСЯГАТ, по причини, много близки до политическата проституция, ДА ИЗЛЕЗЕМ НА УЛИЦАТА И ДА ГИ ЗАСТАВИМ ДА НИ ПИТАТ - ЗА АЕЦ "КОЗЛОДУЙ", например и т.н. От днес се вдига цената на тока с 1 стотинка на киловат час с основна причина - спирането на блоковете на АЕЦ. Къде са онези политически проститутки, които ни убеждаваха, че това няма да стане??? Къде са онези политически проститутки, които подписаха тези клаузи без да мислят за интересите на България??? Няма ги! Нали така?
  • Не бих казала, че си искам тоталитаризма обратно. Лошото е, че много криво я разбраха някои хора тази демокрация. И имат полза от това да не си знаем правата...
    Обаче каквото и да си говорим ние тук, те пълнят гуши и не им пука какво мислим за тях...
  • Ние знаеме ли си правата? Не, ние си знаеме задълженията. И ни е страх. Само на маса сме силни. Всеки се спасява поединично. Не сме единни и това ни пречи. И КАКВО, ЧЕ МОГА ДА СИ КАЖА МНЕНИЕТО ТОЧНО И ЯСНО, КАТО НА КОЙ МУ ПУКА ЗА МОЕТО МНЕНИЕ. Омръзнаха ми да им гледам тъпите физиономии по телевизията и да ги слушам, че всичко правят за България.
  • Това да си кажеш мнението е само една малка част от Демокрацията. И ако това е само печалбата ми от Демокрацията, по добре си ми върнете Живковия Тоталитаризъм. Демокрацията е нещо много по-голямо. В нея разпределението на парите има ОГРОМНО значение и то точно, когато говорим за човешки права.
    Но в това есе не става въпрос за това.
    Тук става въпрос за разминаването на съдържанието на думата с нейната форма. Иска ми се ние всички като народ да не ги слушаме повече какво ни говорят, а да гледаме какво вършат. И това нещо вече се получава. За жалост, реакцията отново е в грешната посока - чрез негласуване. А това е добре дошло пак за ОНИЯ. Така Демокрацията отива на кино...
Random works
: ??:??