Nov 16, 2017, 1:16 PM

Давностно 

  Prose » Humoristic
627 2 5
4 мин reading

     Във входа имаме един стар ерген, който е още по-стар адвокат по бракоразводни дела. Реших него да попитам:

     – Ти си човек с опит и много стаж – рекох, – трябва да знаеш всичко за давността.

     Доволен остана от обръщението ми към него. Знаеше, че не мога да го понасям: той можеше да разведе очите, краката и ръцете, дай му да разделя и да владее. Славеше се с огромните си хонорари и с още по-огромното си самочувствие.

     – Защо давността е спряла вниманието ти? – погледна ме отвисоко, примлясна и повдигна вежди.

     Давността никога не е спирала – вито вниманието ми, нито мен самия. Обаче се заговори, че щели да я отменят.

     – Прочетох някъде, че ще я премахват. Давността, де. Та реших да попитам.

     Направи крачка встрани, за да се защити от нещо вероятно.

     – Чул си, ама май недочуваш – упрекна ме. – Давността не може да бъде премахната. Противоприродно е.

     – Така ли? Значи погрешно съм разбрал.

     – Да. Никоя давност не може да се премахне. Но може да се отмени.

     Това е да си юрист! Боравиш с думите като с тесто – уж тестото е едно, омесено е с мая, сол, малко захар, пресято брашно, хладка вода, а от него може да направиш всичко: юфка, кифли, хляб или тутманик. Мразя такива хора, не умеят да месят, но пък пък презентират омесеното от други по такъв начин, че ти вземат акъла.

     Взе ми акъла и се отдалечи достолепно. Бракоразводник. Повече няма да му продумам.

     Прибрах се в апартамента и се обаждам на тъщата:

     – Ще отменят давността – казах ѝ наперено и важно. – Така че трябва да ми върнеш ония десет лева, които ти дадох преди двайсет години.

     – Ама ти още ли помниш за тях? Много време мина.

     – Мина-мина, ама дълг не гние и давност не го лови. Лихва не ти искам. Може да омесиш и една баница покрай десетте лева и сме квит.

     Замислих се. Хубаво е, че ще махат давността. Значи ще връщаме часовниците назад. Обръщаме времето. Ще се върне младостта, може пак да съм ерген, пак да закачам момичетата в парка. Ех! Че то било чудесно!

     Прибира се жената от пазара, целувам я, прегръщам я, обичам я.

     – Какво ти става, бре щурчо? – перна ме с чантата по главата. – Я се погледни! Целият сияеш! Да не си ударил тройка от тотото?

     Милата, тя не знае, че вече съм млад, че сега предстои да я ухажвам, да се целуваме скришом зад дърветата, да я опипвам... И тя ще стане съвсем млада, още тия дни, само да падне проклетата давност.

     Съобщих ѝ новината. Тя провери в интернет – факт. Давността ще бъде отменена. Обаче не се зарадва толкова.

     – Сигурно ще я заменят с нещо друго – рече унило и поклати бавно побелялата си глава.

     – С какво? – недоумявах. – Няма с какво. Погине ли давността, и старостта ще се тръшне с нея. Времето е наше, не разбираш ли?

     Тя не искаше да разбере. Или не можеше.

     Седнахме да вечеряме в хола, та да гледаме новините; а там вече съвсем открито се говори, че давността си отива и всичко, свързано с нея, ще се възобнови. Идеше ми да политна, да нацелувам телевизора и говорителката... и целия свят! В Конституцията щяло да бъде записано – в България давност не тече. Времето е спряло. Нищо не става, нищо не се случва – няма минало, нито бъдеще, само настояще съществува! Конституцията ни ще е най-модерната в света. Чрез нея ще хванем юздите на времето, ще ръководим пространството, няма да има стари хора, болести, няма да има приватизация, бедност, убийства, изневери, та даже и разводи няма да има и старият ерген от входа ще пукне от яд и ще се преквалифицира в адвокат-ветеринар, от онези, които защитават животните от хората.

     Е, случи се наистина. Този път не ни излъгаха.

     Отмениха давността и всички последици, които тя е предизвикала. Мислехме си, че това ще се отнася и за нас, ама не било баш тъй. Всички разбрахме, че надеждите, вярата, младостта и всичко, което давността е погасила, няма да лумнат отново. Само ще бъдат преразпределени.

     И пак си останахме в блока същите стари, унили, бедни, нещастни, озлобени, бракоразводни и уморени нещастници, седнали на пейката пред входа и тъжно наблюдаващи времето: върнато назад, то ни подсказваше, че никога не е било и няма да бъде наше.

© Владимир Георгиев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Харесва ми как биеш по болните теми , но с много добро чувство за хумор.Хем комично, хем боли... браво!
  • Благодаря, Силве, Марианче, Стойчо, Люси.
  • Хареса ми!
  • Усмивката ми е гарнирана със стипца...
    Браво,Владо!Все едно,че лижем сладолед през стъкло!
  • "Мразя такива хора, не умеят да месят, но пък презентират омесеното от други по такъв начин, че ти вземат акъла."
    "Милата, тя не знае, че вече съм млад, че сега предстои да я ухажвам, да се целуваме скришом зад дърветата, да я опипвам... И тя ще стане съвсем млада, още тия дни, само да падне проклетата давност." 😂
    И защо не? Човек е на толкова години, на колкото той сам се възприема. Не че съм адвокат, но тази давност наистина трябва да се отмени!
    Благодаря за настроението, отново!
Random works
: ??:??