След малко сервирах основното. На моя любим му хареса и не пропусна да ме похвали. Гледах го как се храни с апетит, отпива от виното и ме изпълваше тиха радост и удовлетворение. Не бях вярвала дотогава, че да готвя за любим човек, може да се превърне в празник. Той излиза два пъти на терасата да пуши и да разговаря по работа. Музиката все още се разливаше тиха и милостива. Хладнината от терасата ме целеше от вълнението и го свиваше на кълн. В къщичката ми беше споменал за една книга и му казах, че съм си я поръчала. След малко разговорът замря. Умълчахме се и дори не бях обърнала внимание коя песен се лее в момента, когато Хари взе ръката ми и я целуна. Направи го някак отчаяно и с болезнен израз. Почувствах, че все едно се опитваше да ми каже нещо, а не смееше. Очите ми се насълзиха. Опитах се да се стегна. Той притисна ръката ми между своите длани и се изправи. За миг го видях тъжен, разколебан, недоизказан. Изглежда ме подготвяше за нещо.
- Какво има, Хари? – попитах, надявайки си, аз нещо да не съм направила, както трябва, защото понякога бях прекалено емоционална.
- Нищо. Изчакай. Да потанцуваме малко, че се схванах.
Не посмях да го разпитвам. Той се приближи да мен. Стори ми се, че въпросите в очите ми за него ще са като горещо длето. Усмихнах се, за да знае, че нищо не искам да го питам. И дори съм щастлива в този кратък миг. Можех да го понеса. Но кого залъгвах? Аз още преди да ми каже, разбрах, че ми е спестил всичко.
- Да, не е лоша идея. Да танцуваме. – казах по-ведро, опрях буза в неговата и отпуснах длан на рамото му.
Той прокара пръсти по няколкото паднали кичури, докато ме гледаше. Не исках да го гледам сега в очите. Не, не исках да ме вижда как преживявам падането от високото. Брадата му леко се опираше в поруменялата ми кожа. Драскаше ме. Мълчи, Хари, мълчи – си казвах наум. Хванах някаква точка срещу мен на стената, за опора я хванах, защото, ако го погледнех, щях да се свлека в ръцете му. Макар, че той беше обвил нежно кръста ми, беше някакво временно успокоение. Песните не ги помня. Нито последвалите признания на Хари. Паметта има услужливото свойство да се крие и да предпазва сърцето. Чух само, че бил в нещо като командировка в града. За зимния сезон на виното. Иначе имал жена и деца. Но повече не можел да ми го спестява.
- Чу ли ме, Слънчице? – питаше той.
- Не, Любов моя. Много е силна музиката. Не те чувам изобщо. – отговарях и продължавах да се поклащам в ръцете му.
Защото ако го бях чула, както тогава си обяснявах връзката ни - първично, ако може да се нарече така, мислейки че е само страст, щях да го удрям с малките си, кокалести юмруци по гърдите, щях да го бутам към вратата от безсилие и да му кажа колко го мразя. Да хвърля якето му след него и да крещя как ми е подарил надежда, а после я стъпкал с краката, докато танцуваме. Да, това щях да му извикам. И щях да трясна вратата, така че рамката да се откачи. Да увисне вратата на една панта. И никога повече да не го допусна да бърника в душата ми. Но тогава не знаех, нямах представа, че дотолкова дълбоко се е просмукал в мен, че усещах неизбежността, която изпитва той, давайки си сметка, че той няма никаква вина. Бяхме се превърнали в невинни пленници на нещо неподвластно на контрол. Нещо отчаяно бясно, мачкащо ни и издигащо ни, до пространства, които след изживяването им, бяха неспособни да се опишат с думи. Тогава си обясних, защо парираше въпросите ми за други жени. Защо не посягаше на свободолюбивия ми дух и дори с доза себеотрицание ме оставяше да си търкам мъжете в банята на воля, без да ми задава въпроси и без да ме пита защо работя толкова гадна работа. Защо ставаше студен, когато трябваше да говори по телефона, защо не споменаваше миналото си, а твърдеше, че живее само в сегашно. Защото човек няма как да бъде изтъкан само от настояше, ако няма минало, няма опора и става въздушен. Хвърковат скитник. И всички гнезда се превръщат във временни убежища на невъзможността да си някой. Някой самотен мечтател. Останал внезапно без мечти. Като в нашия танц.
- Подозирах, че така ще стане. – окопитих се най-после. – Нямам толкова жестокост, да те спирам, Хари, ако искаш можеш да си тръгнеш още сега.
- Не мога да си тръгна, Зу. Точно това е проблемът. – той ме стисна силно. Толкова силно ме прегърна, че цялото ми усилие да се сдържам и да не изглеждам жалка, отиде по дяволите. От притискането се разхълцах. Сълзите ми потекоха. Скрих се зад рамото му, за да не ме гледа. Комична гледка общо взето.
Той започна да трие с грапавите си пръсти сълзите ми, но колкото повече ги триеше, на мен ми ставаше още по-мъчително да ги спра. Не ме жалеше музиката вече. Но той не спираше да ме гали, да целува стеклите се вадички по лицето и с мокри от сълзите ми устни, ми казваше да се успокоя и сякаш поемаше слабостта ми в себе си. След няколко такива уж успокоителни целувки, неволно отпуснах ръка и без да искам се закачих на възбудата му. Бях леко шокирана.
- Хари! – прошепнах смутена. Цялата бях в сълзи и сополи.
Той ме погледна виновно, взе една салфетка от масата. Започна да ме бърше и каза.
- Какво да направя, това не може да се контролира. Съжалявам.
Вярно, че беше мъж. И то какъв. Да ме разтресе из основи и да ме подпали. Свлякох се на земята. Чувствах се изтощена и съсипана в онзи момент. Нямах сили да се съпротивлявам. Хари се свлече след мен. След отчаянието, дойде милостта на мълчанието, след него се изсипа яростта на телата ни, после нежността на милувките, накрая тихото примирение, че сме се намерили, но нито в точното време, нито на точното място. Дали беше в този ред? Едва ли. Но беше достатъчно разбъркано всичко. Неуправляемо. Отварях очи през нощта. Виждах как Хари пуши на прозореца, представяйки си как на идната сутрин, ще го пусна да си тръгне. После се сгушвахме, мислейки си, че сънувам кошмар в будно състояние. Не си представях така вечерта, още по-малко можех да постъпя егоистично в онзи момент. Жена с деца! О, не! Това нямаше да преживея. Да разкъсвам него. Да се измъчвам цял живот. Да го разпилявам. Да градя дом, върху срутени основи. И да се събуждам нощем разплакана в съня си. Не, Любов, не. Не можеше да си толкова жестока с мен. Нямаше да позволя. И с цяла дамаджана с вино да се бях опила тогава и да се бяхме спукали от секс и да ми беше обещал целия свят, нямаше да има по-отрезвяваща мисъл това. Това бе последната среща. Знаех си силите. Изглеждаше, че и той си ги знае.
Сутринта нямаше нужда от толкова думи. Взехме си довиждане мълчаливо. Не му подарих и онзи подарък, който бях купила в Благоевград. Планински кристал. Нямаше нужда да му напомня за мен. Ненужен спомен за слабостите човешки. Опазил го Бог от такава сила.
Тежината на стеклата се болка я носех дълго, но между нея успях да намеря сили да напиша малка повест. Не знам как е Хари. Не съм се спирала на пазара. Надявам се да е щастлив. Сигурна съм, че ще е щастлив.
Пролетта изрових костилките от прасковите. Бях ги сложила в саксии с пясък на външния перваз на прозореца. Имаха кълнове и мустакати коренчета. Искаха да живеят. Надявах се не за кратко, затова ги засадих една до друга в градинката зад блока. След една година се издължиха, а след още две дадоха плод. Сега децата им се радват и си похапват, след игра. Аз не смея да ги опитам. Само ги поглеждам от време на време през терасата. Красиво блестят на слънцето, а от дъжда се покриват с капчици.
Струва ми се, че са солени.
И невинни.
https://youtu.be/OCz2TsxNmbo
(край)
© Силвия Илиева All rights reserved.