18.10.2009 г., 6:58 ч.

Късчета Лунна соната в нозете ми 

  Проза » Разкази
1107 0 22
5 мин за четене

            Колко пъти съм си представяла тази среща в мислите си... Колко пъти през годините анализирах твоето и своето поведение от тогава...

            Представях си, че вървя по тази дълга, дълга бивша наша улица подръка с най- красивия мъж на света и те виждам как ровиш в кофите за смет... Аз се смея звънко и отминавам, без дори да покажа, че те познавам...

            Или пък не – поспирам се изненадана, гласно изричам името ти и пускам банкнота в джоба на протърканата ти дреха...

            Или пък - друг сценарий: аз пак така под ръка с най–готиния, а до тебе една такава дебела и мустаката като фелдфебел... Усещам как погледът ти се разхожда по мен в две вертикални посоки едновременно и е препълнен с възхищение... А аз пак се смея звънко и се накланям към ухото на кавалера си. И пак не показвам, че в този плешив възпълен господин има нещо, което да ми напомня за тебе... И за някога...

            Представям си как уж случайно те засичам професионално на болничното легло и ти спасявам живота... А после учудено констатирам, че някога съм познавала господин с точно такива имена, но ти никак не ми приличаш на него...

            Явно нараненото ми самочувствие дълго е вегетирало, щом всеки път когато се разхождам по тази улица в родния си град, си представям такива ситуации. А много добре знам, че ти отдавна не живееш в този град, както и аз между впрочем...

            Дали защото остарявам, но тази улица ми изглежда все по-дълга. Сградите са някак безцветни, дърветата са пораснали, а сенките им - тъжни и замислени, покрити с килим от сухи листа... А нашето кафене е все още там. Явно има нов собственик, защото името му, което някога беше „Лунна соната”, сега е „Слънчево затъмнение”. Има човекът рекламно чувство за хумор, не може да му се отрече. От сегашните ментета като гаврътнеш едно–две, слънцето се скрива, и ако имаш късмет, може и да оживееш и пак да го видиш...

            Погледът ми по навик се разходи сред външните маси и се спря... На една от тях седеше ти и се усмихваше замислено... Не можех да отмина. Бях сама и все още любопитна... И смея да твърдя, че все още не изглеждам зле... Приближих и с най-учудения си глас възкликнах:

-         И това ако не е изненада! Теодоси, как така си тук? Нали може да седна при теб?

-         Заповядайте, Лунички, настанете се - усмихна се лъчезарно ти иззад тъмните очила. Изчервих се до ушите, защото така ме наричаше някога - „лунички”, заради украсата по бузите ми, и твърдеше, че „Лунната соната” е била съчинена заради и посветена на жена с лунички...

-         Разказвай, как така си в родния град, че даже и кръчмите си успял да проучиш вече?

-         Ех, чак пък да проуча. И една ми е предостатъчна... Идвах до общината, че ми трябваха едни документи... След два часа тръгвам обратно към София...

-         Къде работиш? Още ли си военен, или вече си се преквалифицирал на „охранител”?

-         Пенсионер съм. Имам много свободно време и цялото е посветено на Дана...

Тя много ме обича... Пък и аз нея... Неразделни сме за цял списък от животи... - Гласът ти прозвуча нежно, но примесен с някаква горчива нотка...

 

            Тази реплика отново ме запокити назад към старта... Там някога, преди цели шестнадесет години... В друг живот сякаш, но на същото това място, ти ми каза, че сме неразделни за цял списък от животи... Бях щастлива... Ти също... Бъдещето ни изглеждаше толкова уверено и безкомпромисно. Аз следвам медицина. Ти ставаш пилот... Аз спасявам животи... Ти разговаряш с Бог. Береш звезди и ми ги носиш в букет...

            Първата част от програмата я изпълнихме успешно... Аз завърших медицина... Ти стана пилот... Уговорихме си среща... Един месец след дипломирането. Тук на нашата маса... На нашата дата петнадесети, петък, в петнадесет часа...

            Ти не дойде... Не се обади... Не ми писа... Родителите ти вече не живееха в този град... На новия им телефон никой не отговаряше... Плаках от безизходица, от обида, от гняв... Подреждах общите ни снимки в албум, а после ги накъсах и изгорих... Наложих си да забравя... Срещнах друг... Омъжих се... Имам две деца...

И постепенно спрях да търся чертите ти в хората срещу себе си...

-         Дана съпругата ти ли е? - попитах с най-спокойния си възможен тон.

-         Как ли пък не - Ти се засмя и отметна перчем както някога. - Дана е една прекрасна млада дама с пухкава козина и грапав език - порода немска овчарка...

-         А съпругата ти обича ли кучета вкъщи?

-         Когато се заженя, ще си търся такава, която след мен най-много да обича кучета...

            Мълчанието пролази по масата и се опита да се излегне удобно, наслаждавайки се на недоумението ми, когато ти реши да го пропъдиш със следващата реплика.

      - Усещам, че искаш да ме попиташ защо, нали? - усмихна се някак тъжно и приглушено... - Защо не дойдох тук на тази дата тогава... Защото се случи нещо, което обърна живота ми наопаки и ми отне надеждата да бера звезди и да разговарям с Бог... ”Малка” авария в последния ден от стажа ми отне завинаги възможността не само да летя, но и да живея като нормален човек. Години прекарах в чужбина и по различни болници... Свикнах и се примирих... Слънчевото затъмнение може да бъде вечно, а Лунната соната без лунички придобива друго звучене... Цял списък от животи може да се разкъса на парченца, от които после и един да не можеш да залепиш...

      Докато говореше, се изправи, и тогава видях в ръката ти белия бастун...

      Задуха вятър и подгони листата в кръг около масите... Не виждах слънцето...

      А листата кръжаха и падаха едно по едно като откъснати листчета от списъците на живота... Празни от съдържание, от мечти и от бъдеще... Късчета Лунна соната шумоляха дрезгаво и падаха в нозете ми... Сълзите ми се стичаха по луничките, но ти не можеше да ги видиш...

© Дочка Василева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Ах, Доче, наистина ме разби с този разказ! Знаеш ли че го чето в 2 часа през нощта и чувствам твоето невидимо присъствие като празник на душата! Как сега да заспя?...
  • Доче, мила, филмирах го в главата си...много, много силно чувство си предала, отново поразително...
  • Благодаря на всички поспрели!Бъдете здрави!
  • "Късчета Лунна соната шумоляха дрезгаво и падаха в нозете ми... Сълзите ми се стичаха по луничките, но ти не можеше да ги видиш..."

    И нещо не е същото, само старите чувства пролазват като тръпки...
  • Финалът изненадва и въпреки това е логичен. Макар и с много болка разказана, тази история стопля. Поздравления!
  • Тежка ситуация, силно преразказана!Хареса ми!Поздрав!
  • И цялата ЛУННА СОНАТА не ме е вълнувала колкото тези късчета в нозете ти! А уж ми е любима ... Още съм хванат за гърлото от силата на това послание. Благодаря ти за тънката чувствителност!
  • Върнах се. Настръхнала съм!- това е реакцията в ситуациа на фаталност, или на радикални обрати... Умееш да разкажеш така, че да се помни! Благодаря ти!
  • Толкова е силно, Доче...
  • Хубаво, като носталгия!!!
  • !!!!!
    ...а мислех да си наложа да не плача;(
  • Доче, благодаря ти за тези късчета Лунна соната!!!
  • Невероятен разказ!
    Запокити ме така, че пулсиращото в ляво пропусна удар...
    Ех, Доче...!
    Благодаря!!!
  • Късчета лунна соната...
    Затрогващ, силен разказ!
    Поздрави!
  • Чудесен разказ. Полазиха ме тръпки, а и краят беше така неочакван. Поздравявам те!
  • Трогателна история! Разказана с невероятен усет. Благодаря!

  • Сърдечни поздрави! И огромно Благодаря за удоволствието от прекрасния разказ.

    ...Есен е! Може би плаче мъглата, може би песен преде,

    сякаш знае какво ще си кажат сърцата-

    стига да се усетят, че имат по чифт уморени криле.

    В друг живот, или пък в този, в летен ден

    на един скътан селски път ти и аз гледаме

    как ятото сбира младите жерави, а водачът

    с крясък самотен изпраща небето след теб...


  • Късчета лунна соната...падаха в нозете ми...Като една обреченост, като задължителния път, по който трябва да мине всичко светло - за да продължи да свети! Очарована! И поздравления! Радвам се, че те открих!
  • Късчета Лунна соната шумоляха дрезгаво и падаха в нозете ми... Сълзите ми се стичаха по луничките, но ти не можеше да ги видиш...( когато някое от сетивата липсва,останалите се развиват допълнително.. дори и ида не ги е видял, със сигурност ги е усетил...)
    Трогателна история...
  • "...за цял списък от животи...късчета Лунна соната "

    Благодаря ти, Доче!
  • Прочетох с интерес! Оставам с горчив послевкус заради тъжната нотка в разказа, но и с огромна доза удоволствие от прочита!
  • Отворих случайно тази страница и признавам приятното усещане, което остави у мен. Засягаш един наболял въпрос, чийто отговор се крие винаги у нас. Благодаря за удоволствието!
Предложения
: ??:??