25.03.2020 г., 16:51 ч.

За вируса, човеците и котките 

  Проза » Разкази
695 2 10
2 мин за четене

      Тази сутрин кварталът осъмна със снежен човек. Стоеше си на детската площадка, близо до големия чинар, един такъв наперен, с класическа метла и сламена шапка, с черни въглени вместо копчета. Но нямаше уста – на мястото, където трябваше да бъде голямата му усмивка, някой бе вързал кърпа. В сутрешната дрезгавина превръзката се сливаше с белотата на пресния сняг, но когато съвсем се разсъмна, всички видяха, че снежният човек беше с противовирусна маска.

      Макар да бе още рано, по терасите наизскачаха хора. Чу се глъч, детски смях, даже песен. Някой бе преправил „Щъркел шарен, дългокрак“ на „Снежко се завърна пак“. И имаше защо – този късен мартенски сняг, който три дни трупа на преспи и разхвърля на виелици, си беше истинско завръщане на зимата. За последно, си казваха хората един на друг през терасите. Не така обаче стоеше въпросът с карантината. Страшната болест, връхлетяла изневиделица, бе затворила града и държавата, и май целия свят – и краят ѝ не се виждаше.

      Затова сега, подключени в панелките, хората гледаха втрещени снежния човек и недоумяваха. От два дни в града имаше вечерен час – кой по тъмното, с риск от глоба, е събирал снега, правил е топки, лепил е с тях снежен човек? Защо го е сторил, какво е целял? И дали е бил с ръкавици, или е пипал снега така, направо с голи ръце? Ами ако е бил заразен? Контактен да е бил само, пак стига, знае ли човек откъде може да му дойде! И сигурно е бил без маска – ами ако е кихнал?

      Децата напираха да излизат. Майките гълчаха, бащите ругаеха. Някой замери снежния човек с ледена буца, откъртена от перваза. Шапката на Снежко отхвръкна, с нея и половината му глава. Чу се смях, после гръм – някой явно хвърли пиратка. Сякаш беше сигнал – майките затикаха пред себе си ревящите деца, бащите тръшкаха балконските врати и пускаха завеси и щори. Над безлюдния град лягаше поредния мартенски ден – сив и муден, заснежен, безконечен.

      Някаква котка, сива и тя, но млада и пъргава, пресече площадката и се закова. На рамото на снежния човек, откъм ранената му страна, бе кацнал синигер и съсредоточено клъвкаше снежни кристалчета без страх от зараза, от болест и смърт. Котката загледа премрежено птичката, приклекна и ... се отказа. На покрива горе, скрит зад комина, чакаше котарак. По мартенски лекомислена, писаната тупна с опашка, с няколко скока премери близкия чинар и се метна на покрива.

      Две клончета отрониха скреж и под него, топли и дъхави, блеснаха пъпки. "Животът е хубав!"– запя синигерът. Пролетта му изпрати мила усмивка и превърна снега в съживителен дъжд.

      Снежният човек изтъня до геврек и се скри в коренака под чинара. Мъжете дигнаха щорите. Жените простряха пране по балконите. Зад тях децата пляскаха весело и сочеха проясняващата се далечина.

      Великден бе скоро, но пътят до него, както от памтивека се знаеше, бе път на страдание.

© Венета Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Една усмивка, пък дори и от въгленчета и скрита зад кърпа, пак си струва ...
  • Благодаря, SMooth, за този прочит и за поздравите! Бъди здрава - и ти, и хората, на които държиш!
  • Как спираме да се радваме дори и на малките, обикновени неща, които ни заобикалят, а съмнението ни дебне отвсякъде... Много добре си го написала, страхотен разказ! Поздрав от мен
  • Да, Мариана, ще стоим вкъщи и ще се надяваме това да помогне. Друго нищо не можем да направим. На мен лично не ми е проблем. Чувствам се уютно вкъщи. Имам много задължения и още толкова любими занимания - времето никога не ми стига... Но е тъжно - и страшно...
    Благодаря за харесването! Бъди здрава!
  • Последното изречение? Много се колебах за него - оптимизъм през сълзи Благодаря, Мария!
  • Новите реалности.Харесах стила и особено последното изречение. Поздравления.
  • Благодаря ви, Пепи, Галя!
    Наде, много си мила - благодаря!
  • Стисна ме за гърлото и насълзи очите ми...
  • Благодаря за удоволствието!
  • Много ми хареса!
Предложения
: ??:??