Apr 4, 2021, 7:28 PM

Обувки 

  Prose » Narratives
576 2 10
3 мин reading

     Наблюдаваше обувките. Не тези по витрините, не и онези по рекламите в интернет, те не му говореха нищо.

     Свикна да ходи със наведена глава и неусетно, непредизвикано, а може би съвсем подсъзнателно и интуитивно усети, че не иска да вижда нищо друго освен обувките на хората. В метрото, по парковете, на улиците. Сиви, черни, кафяви, бежови, велурени, кожени, спортни – всякакви обувки. Мръсни, чисти, нови и стари, излъскани, боядисани, раздърпани и скъсани. Цяло общество от обувки.

     Личеше си, че някои са втора, ако не и трета употреба.

     – Господине – питаше наум собственика им или по-точно този, който ги носеше, – нямате ли пари да позакърпите тези стари обувки? Навън е студено, а те пропускат. Не виждате ли, че оставят влажни следи? Значи са попили мокрото.

     – Знам това – ще отговори притежателят на обувките. – Нищо. Няма нищо.

     – Как така?

     И понеже няма да получи отговор, наблюдателят ще спре погледа си на други обувки – модерни, със заострени връхчета, с разши шарки по тях със същия тъмен цвят. За техният притежател няма как да е нищо всяка прашинка по тях. Тези чепици са щастливи, горди и опасни предмети – всичко по тях показва, че изобщо не се смятат за неодушевени и носят духа на собственика си.

     – Вие от крокодилска кожа ли сте? – ще ги запита предпазливо и вежливо, да не би да ги обиди, да ги засегне или не дай боже – да подцени качествата им.

     – Естествено – ще отговорят те. – Не си ли личи?

     – Не. Имате дебела кожа, здрави подметки, а стоите на едно място, не помръдвате. Вие сте замръзнали. Не се отделяте от земята. Не смеете да шавате. Защо сте толкова здрави, щом не ви се налага? – Наблюдателят трябваше да замълчи, а не искаше. В крайна сметка тези високомерни крокодилски вещи трябваше да знаят, че излъчват тъга.

     – Моля? – ще се ядосат модерните обувки. – Какви ги плещиш, нещастнико? Ние сме по-скъпи от цялото ти мизерно облекло, че и от живота ти даже!

     – Аз нямам живот.

     – Очевидно! Само това ти спасява кожата. Толкова по-зле за теб!

     И ще изчезнат, погълнати от килима на някакъв скъп автомобил. Тези обувки не оставят следи. Като престъпник, който се знае работата. Те се появяват, нагрубяват, лъсват като светкавица и после безшумно, делово и тихомълком се изпаряват в потока от хора, дим, пепел от рози и житейски пушек.

     Ще сведе погледа си още по-ниско. Не му се получава разговора с обувките, нито със собствениците им. Колкото повече се вглеждаше в тези чепици, толкова повече се изумяваше от увереността си за вида, мислите, за характера на хората, които ги носят. Нямаше смисъл да се опитва да общува, думите могат само да прикриват. Достатъчно беше да вниква в това, което вижда.

     Всички обувки вървяха нанякъде. Бързешком, едва-едва, едни внимателно, други по-дръзко и наперено. Всъщност това беше походката на онези, които ги бяха обули – самоличността им, превърната в движение.

     После се вгледа и в своите обувки. По тях не можа да разпознае нищичко за притежателя им. Странно. Стари, напукани обувки, с невидим и неопределен цвят, малко смешни, малко тъжни, но все пак не съвсем грозни. Връзките им бяха с различен цвят и малко късички, но здрави. На десетина години, със прорязани подметки и тъпоглава предница, която лъщеше и се открояваше от другата част на протритата кожа. Що за човек можеше да носи такива обувки? Същият ли, който ги купи точно преди десет години и два месеца? Този с надеждата? Тогава крачките му бяха широки, смели, самоуверени. Тогава той не стъпваше на земята и обувките не се износваха, тялото му не тежеше толкова и походката приличаше повече на полет. Обувките се състаряват и напукват, когато животът те налегне и цялата му тежест се стовари в краката ти. Така си мислеше наблюдателят и разбра защо не всички обувки оставят следа.

     Улови причината – по същия начин, както отчаяният рибар хвърля последна въдица в езерото преди да мръкне и само след миг вижда как плувката мърда. Усмихна се и най-после вдигна глава.

     Да, улови я най-сетне. Това беше достатъчно. И после я пусна.

© Владимир Георгиев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря, Дон Бъч. Да - Ne sutor supra crepidam. И аз обичам тази история.
  • Да, мъдрецо. Видял си и даваш на други да видят.
    Някога, някъде, някой към някого по някаква негова си работа беше недоволствал:
    "Обущарю, не по-горе от обущата!"
    Някъде другаде, няколко ери нататък, някакви други, по някакви свои си работи намериха, че не са по-горе от обущата, с които са обути.
    Поздрави за творбата!
  • Благодаря, Костадине, SMooth.
  • Да можеха повечето притежатели на обувки да се замислят така, повечеко и по-задълбочено, може би повече крокодили щяха да са живи и повече обувки щяха да знаят накъде отиват.
    Приятно е човек да чете отново прозата ти.
  • Влади някои от разказите ти са така замислящи,май се повтарям.Поздрав.
  • Благодаря, Силве, Роси, Пепи, Зигфрид В.
  • Хареса ми много. Интересна идея, наблюдения, размисли... много мъдрост има тук. Харесвам творчеството ти!
  • "Обувките дефинират как вървиш по света и как стоиш: каква е твоята поза в живота!?"
    замислих се:
    - удобни: адаптивна, обичаща движението в широк аспект;
    - модни, дори и да са неудобни: търсеща внимание, държи да се набива в очи;
    - в тон с другите аксесоари: подредена, прагматична, обича да държи под контрол нещата и околните, светът се простира до там, до където всичко е "под око"
    .............
    мъдро! Поздравления!
  • Много замислящ разказ! "Обувките дефинират как вървиш по света и как стоиш: каква е твоята поза в живота !? " Поздравления!
  • Преди известно време започнах разказ за обувките, но с по-различна идея. Ставаше дума за това как се влиза в чужди обувки. Колко е отговорно, като кражба, като тайнство и как понякога това причинява болка на дръзналия да се вмъкне в тях. После по незнайни причини го зарязах, като само го вметнах с едно изречение в някакъв друг разказ, поетичен(уж)🙂. А сега ти си написал творба, съвсем различна, което ме удиви. Поздравления и за сантимента, добре че все още има обущари, за да си припомняме летенето.
Random works
: ??:??