May 6, 2021, 5:59 PM

Спомени от един празник 

  Prose » Narratives
247 1 5
4 мин reading

Дали е вярно, че щом си спомняш вече е на старост,.. или щом помниш, всичко ти е наред

Беше в ония години, които тогава наричаха развит социализъм, годините на '' другаризма '', а сега всичко слагат с нарицателното име '' кУмОнизъм ''..

Тогава 6 май, не беше деня на Храбрия войник, а беше просто Ден на овчаря и пастиря - Гьоргьов ден, ядеше се агнешко  който има, а  който нямаше врачуваше '' Дано им приседне на тези с агнетата ''...

Няколко дни преди Деня, всички главни счетоводители, ветеринарни доктори, зоотехници начело с Партийния секретар н Аграрно промишлените комплекси ни привикаха в Окръжното БКП  , както му викаха тогава '' на спявка ''. ..

От високата трибуна един Другар  започна да чете доклад за успехи - неуспехи на животновъдството в

окръжен мащаб..'' Другари, дойде съдбовния час , да докажем кой-кого,.. не може ние, в това число и вие, да не преизпълняваме плана за поголовието и млеконадоя при овцете, другари... и плана за износа на агнешко месо за братските социалистически страни, в това число и за несломимият Съветски съюз,... Другари, за Деня на овчаря и пастиря, никакво клане на агнета,.. ето овчарите и пастиритец, не са вкусвали пилешко  месо, другари,.. сега е момента да го направим. Да изпълним и преизпълним плана, другари,.. това е нашата цел и задача, а който си позволи безпичинно клане на кооперативни агнета, ще срещне твърдият юмрук на БКП....Въпроси,.. няма,.. на работа другари, дайте да дадем, другари... ''

Присъстващите в залата се спогледахме мълчаливо, познавахме се от други подобни  съвещания, никой не смееше да гъкне...

Тръгнахме си оклюмани, Главния зоотехник махна нещо неопределено с ръка, Главния ветеринарен доктор се почеса по голото теме,.. на Кольо партийния  му беше все тая, има Партийна деректива, край трябва да се изпълнява,  макар че и на него му се хапва агнешко чеверме,... какво и как да обяснявам за хората, че гледате агнета ама няма да ядете сега,... някой друг път - мислех си аз

.НИСАта спря пред сградата на АПК слязохме мълчаливо още под влиание на съвещанието...

- Бай Мите, .. бай Янко - аз бях най-младия и така фамилиарно се обръщах към тях когато нямаше външни хора - елата при мен, ,, нещо не ми харесват едни справки, да им хвърлете по едно око...

- Ей, ами сега..да не бяхме ходили бе, срамота бе ...- отрони бай  Митьо ветеринарния

- Вижте какво измислих до като пътувахме,...как се движи бройката на заклани животни по необходимост,... бай Янко, а при теб как е смъртността,... какво можем да направим, със стара дата

да изготвите актове за смъртност и заклани по необходимост, застрахователния агент в ДЗИ е мой добър приятел и ДЗИ  ще плати щетите, нали всичко е застраховано,... кожите ще продадете  на мухтаря и ги прикрепяме  бележките  към актовете, както се прави по принцип,..домакинът на стола ще издаде складови за месото по необходимост...Остава да се съгласите и да идем при Председателя  на АПК да му докладваме, преди Кольо партийния да го е направил...

Председателя на АПКато, беше широко скроен човек, знаеше, че докато изпълнява спуснатите задачи, никой не може да го шантажира и смени, беше моабетчия и най се гордееше с това, че хората с които работеше не преследваха користни цели и бяха хора с акъла си...

Той изслуша  '' директивите '' на  Окръга, леко се понамръщи, но запази самообладание...

- Другарю Председател, ето какво  ще ви предложим, какво обсъдихме тримата,...както се казва и вълкът цял и агнето сито...и изложих ''концепцията '' по въпроса.. Ще закупим и 100 броя бройлери уж за Деня,.. а после ще ги пренасочим за ведомственият стол....Ще се обадя на моите музиканти с певицата да дойдат,...и нали имаме дадено грозде за ишлеме във Винзавода, ракията и виното от там и за без пари,...Другаря Янко Янков, ще покани животновъди от бригадите, други ще наградим за празника...В стола към АПК можем да поберем стотина човека,..гости кои ще предложите да ги поканим на тържеството...

- Ами това е,.. погрижили сте се за всичко,.. благодаря момчета...- рече Председателя

Напуснахме кабинета му видимо доволни от постигнатото...

- Ай, ами забравихме Партийния, как без него взимаме решения,.. ами Профпредседателя Дочев,.. ей да не я сбъркаме, ей...-  думите на бай Митьо ветеринарния ни отрезвиха

- Не се паникьосвайте, бай Янко ти си пред пенсия,.. бай Митьо ти като ветеринарен доктор винаги може да си намериш работа,.. аз ли, ами аз съм още млад и всичко е пред мене -  успокоих ги аз -

Тези двамата ги оставете на мен,..Дочев го излових с касиерката да се любят на работното място и сега снася,.. а, Кольо партийния взел без мое разрешение 200 кила пшеница за шурея си., с което нарушава зърнено - фуражния баланс на апекато...Спокойно...

И дойде Денят....

Пред стола се тълпяха весели и празнично облечени люде,... музикантите на Жельо клар'нето готови за свирня,.. Люба, певицата им, пристягаше сукмана и се усмихваше свойски на народа...Желето наду  кларинета и веселието започна....

Музика, пиене , ядене,... като на истински празник, днес бе Гьоргьов ден, както казва народа...

 

© Petar stoyanov All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Ех, така и го нарекох '' времето на другаризма ..'',... то и сега като гледам на кои казваме госпожо / господине, същото беше и за другарЬО / другарко.. Да, но сегашните обръщения звучат по европейско, г-жа Р.Димова
  • Не съм работила по това време, но си спомням колко трудно ми беше да премина от Другарю и Другарко на Господин и Госпожа. И на мен ми бе интересно! Благодаря!
  • БЛАГОДАРЯ г-жа С.Илиева, г-н Г.Коновски, че харесахте...такава беше реалността едно време, е сега под шеговита форма поднесено. А св.ГЕОРГИ да ни закриля....
  • Беше ми интересно да прочета.
  • Харесах.
Random works
: ??:??