13.08.2017 г., 18:05 ч.

Миниатюри 

  Проза » Други
894 7 8
5 мин за четене

ПРЕД БУРЯ

     Притъмня. Притихна. Посивя въздухът и се уплаши. Сниши се ниско и натисна клоните на дърветата – още зелени, свежи, омърлушени.

     Кавгата на небето едва започваше. Сега само пригърмяваше. Тътените идваха сякаш от едно място, но като ехо огласяха небосвобода – тъмен, строг, внушителен.

     После сигурно ще загърми. Светкавиците ще се преплетат – саби на небесния скандал. Мълниите ще стрелят. Ще завали. Ще плаче този, който е изгубил спора. Или който го е спечелил. Вселенските работи не са лесно разбираеми. Но ще познаем по птичките, че бурята е отминала. Те ще раздвижат, ще запеят, ще се разхвърчат като надежда наоколо и сигурно ще искат винаги да е лято, да е топло и... спокойно. Никой с никого да не спори, да се обичаме, да се радваме на всичко в живота.

     Но дотогава ще стоят на закрито при клоните – зелените, отпуснатите, тъжните. Ще чакат лошото първо да дойде, после да излее гнева си и накрая да отмине. Лошото винаги отминава.

     Но винаги идва.

 

КОПИЕ

     Една голяма пръчка, заострена в края, рушеше гнездото на птичките. Падна едно яйце, после второ. Образуваха малка жълта локвичка върху каменните плочки. Пръчката още по-ожесточено ръгаше малките снопчета пръст, съчки и дребни клонки, които бяха съградили гнездото. В единия край то вече беше съвсем разрушено. Още малко му оставаше. Едва се държеше.

     Двете птички, които го бяха изградили с много труд на най-неподходящото място на къщата, хвърчаха тревожно, нервно и правеха сложни фигури наоколо. Друго не можеха да направят. Полетът им се снишаваше до жълтата локва, в каквото се бяха превърнали децата им, и произнасяха клетви, думи и молитви: от онези, които не се разбират със слух.

     Гнездото беше в горния край на входа на къщата. Оттам влизаха гости, личности, самочувствие, престиж, радост, пари, вещи, сила, алкохол, любов и омраза. Всичко преминаваше през този вход. И всичко излизаше оттам. Нямаше място за други домове точно на входа: на арката на човешкия триумф. Този дом беше единствен. И зло се беше загнездило вътре в него. То бранеше територията си.

     Заостренаната пръчка приличаше на копие. С него можеше да се убие живот, гнездо, любов или надежда. Всичко можеше да бъде убито с това копие.

     Но с него нищо не можеше да бъде създадено.

 

НАДЕЖДА

     Едва ли щяха да се измъкнат от тук. Две деца, попаднали в клопката на дълбок, сух и нащърбен отвътре бунар.

     Кой ли беше направил този кладенец? И защо? В него нямаше вода, не личеше изобщо някога да е имало: не и през последните десетина години. Сух беше като поглед на мъртвец, не водеше нито нагоре, нито надолу – зазидан балкон на живота.

     Живи бяха децата, изкълчените крайници сега нямаха значение. Играта е винаги любопитна. Беше много интересно да се изкачат по камъните към гърлото на бунара, да погледнат в тъмного, да извикат злото, което спеше там, да се посмеят и да го събудят напълно. И после да се сборичкат и да паднат. Заедно. Ръка за ръка. Като младоженци към олтара.

     Повикаха. Поплакаха. После млъкнаха. Нямаше надежда.

     – Ние се сещаме за надеждата само когато вече я няма. – Така каза едното хлапе, което беше мъдро.

     – Ние сами я създаваме. Надеждата. Тя никога не съществува. – Отговорът на другото дете също беше убедителен.

     И решиха да си създадат надежда. Обсъдиха как да го направят. Не бързаха. През лятото денят е дълъг. Нащърбена беше вътрешността на кладенеца, те използваха пръстите си, ноктите, кръвта си дори.

     И надеждата възникна. Спасението – също. В това дере нямаше много кладенци. Един-единствен беше. Тук идваха по някакъв стар, уморен, но жив навик овцете от селото, за да пият вода. Никой не ги водеше натам – може би само онзи древен ген на предците им, които познаваха това място като живително, като вододайно. С овцете дойде и овчарят. Остави гегата, помота се малко, чу детските гласове, направи необходимото.

     – Добре, че имахте късмет – рече.

     – Надежда! – не криеха сълзите си децата и викаха едно през друго. – Надежда имахме!

© Владимир Георгиев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Мария, dreamsinrhymes, Валентина.
  • Лошото винаги отминава.
    Но винаги идва.

    Горчива истина, така е.
  • Много хубави миниатюри! Искрени слова, подредени по майсторски начин! Поздрав!
  • Прочетох няколко твои произведение днес и трябва да призная, че ме впечатли! Силно перо имаш, човешко сърце бие зад него и печели читателя на твоя страна. Поздравления!
  • Благодаря, Роси.
  • Прочетох с удоволствие.
    "Светкавиците ще се преплетат – саби на небесния скандал. Мълниите ще стрелят. Ще завали. Ще плаче този, който е изгубил спора. Или който го е спечелил. Вселенските работи не са лесно разбираеми. Но ще познаем по птичките, че бурята е отминала."
    Поздравления!
  • Благодаря, Силве, Ани.
  • Лаконичен си, същественото е пресято безпокойството на птиците пресъздадено великолепно. Виждала съм подобни зверства, и даже скоро един образ каза, че му трябват пиратки да изгони гълъбите от тавана на къщата си... Жестоки животни сме. Поставяме на първо място собственият си човешки живот, без да осъзнаваме, че не сме с нищо по-добри от останалите видове...
    На третата миниатюра настръхнах!
Предложения
: ??:??