22.01.2024 г., 7:51 ч.

Очите на Фатима 

  Проза » Разкази
281 11 18
4 мин за четене

На всички смели мъже,

чиято професия е спасяването

на човешки живот.

 

Лежеше под отломките, а студът бавно сковаваше тялото и. До преди няколко часа чувстваше болката в лакета си, после усети как ръката и отича, а сега дори не можеше да я помръдне в пролуката. Опита се да се обърне, но само  разбута праха около себе си и се задави. 

 Нов трус и пукотевица я отказаха от опита да се движи. Отпусна се без сили в непрогледния мрак и изпъшка. 

 Времето течеше бавно, като в онзи пясъчен часовник, който майка и и подари на годишнината от сватбата.

" Никога да не свършва между вас любовта, дъще! Никога!"

Любовта! Да не свършва!... Нали заради нея се втурна да спасява любимия си след първия гняв на земята...

"Мамо!"- прошепна с усилие, после видя старицата. Облечена в бяло, разтворила обятия, сякаш я викаше.

Хукна към нея, а тя изчезна...

" Спаси ме, измъкни ме от тук, майчице!"

За миг съзнанието я бодна с нова сила и сълзите  топло се спуснаха по лицето и. Живи вади, напомняйки и, че родителката и си бе заминала от този свят. 

След минути усети студенината върху бузите си и се предаде.

 

Не виждаше нищо, а уж бе отворила очи. Понесоха тялото и нанякъде. Глъчката наоколо се усилваше, сякаш търсейки път към блуждаещия и разсъдък.

 Не, не беше сън..Усети ръцете, мачкащи телесата и... В света на живите беше. В него, не в другия...

Топлината плъзна по тялото и. Забълбука във вътрешностите и и превзе отломките и. Топлина- жадувана и  невъзможна до преди минути... Като немислимото усилие да измъкне ръката си от пролуката.

- Ще живее!- блесна някъде в съзнанието и непознат мъжки глас.

Говореше на български.

 

След три месеца...

- Чудо е нужно, сестрице. Чудо, за да виждаш...! Чудо като това, което те спаси.

Фатима опипа крайчеца на фотьойла.

"Слепотата е...И наказание, и дар."

- Заведи ме в България, Мурат.

Не видя как мъжът срещу нея трепна.

- Какво ще дириш там, сестро? Нямаме живи близки...Дори смътно си спомням как дойдохме тук. Бях малко момче...А ти...Ти беше пеленаче тогава. А и...

- Заведи ме. Макар и само за ден. Няма нищо да видя, но какво повече мога да изгубя, щом вече нямам дом и семейство...Щом нямам най- ценното...-разрида се Фатима.

 

- Граници за доброто няма. - Тя се усмихна  вътрешно и се отпусна на задната седалка.

Спяха по хотели, хранеха се с каквото намерят и вече два дни обикаляха България. Не познаваха никой и никой не ги очакваше. Мурат недоумяваше какво точно бе накарало малката му сестра да прояви интерес към непозната за тях земя, какво бе събудило сетивата на Фатима... 

 

-Да се прибираме!..

- Къде?

- У дома, сестро. У дома.

- У дома!- бликнаха мъртвите и очи-  Сега целият свят е мой дом. Свят, който няма стени, които да задушават и  отнемат. Да късат плът, да носят мъка...Да бъдат затвор и палач. Стените! Измамните стени на огнището и уюта...Искам да намеря сили да продължа напред, да ги забравя... Хубаво ми е тук, братко. И аз самата все още не знам защо.

Брат и кимаше, после тихо въздишаше и продължаваха незнайно накъде.

 

- На ляво! Свий на ляво!- протегна ръка от задната седалка Фатима.- Има път някъде тук, сигурна съм.

Автомобилът пое през гористата местност и след минути спря пред портите на някакъв манастир. 

Пред недоумяващия  поглед на брат си младата жена слезе и похлопа на масивната порта. Вършеше всичко толкова спокойно и уверено, че сякаш бе идвала безброй пъти тук и ясно виждаше всичко пред себе си.

 "Слепотата...Дар? Наказание? Ами...Ами Вярата?...Когато не е нашата..."- една буца застина в гърлото на Мурат.

След миг портата се отвори и фигурата на Фатима потъна в двора на манастира.

 

Минутите се точеха тягостно вече втори час. Мурат излезе от автомобила и нервно запристъпя от крак на крак. Що диреше сестра му вътре? От къде знаеше за това място, щом дори не бе расла в тази страна?...Или...Не, нямаше друго обяснение, освен едно...Че Господ сигурно е един за всички, а слепите виждат с душата си...

След минути Фатима излезе и кимна да продължат. До час трябваше да минат границата. 

В огледалото за обратно виждане Мурат забеляза как сестра му бърше мокрото си лице и някак си се опитва да се усмихне. 

През целия път никой от двамата не се осмели да наруши тишината. Пътуваха, всеки потънал в собствените си мисли и сякаш много бързо стигнаха митницата. Подадоха документите си на гишето и зачакаха.

 Малко преди да напуснат България гласът на Фатима изненадващо прекъсна мълчанието:

 - Стопли се времето, а ти пак с най- тъмната си блуза си се облякъл, братко!

Мурат преглътна сухо, постоя за миг невярвайки на ушите си, после изхвръкна навън и отвори вратата на сестра си:

- Ти...Ти виждаш! Кажи ми, кажи ми, че виждаш!

Задавиха се в сълзи пред смаяните погледи на случайните пътници и служителите от пункта. После се вкопчиха един в друг.

- Но, как...Чудо е...Как...? - хлипаше Мурат- От къде знаеше?... Кой ти каза къде да търсиш спасението?

Тя кимна и тихо отрони:

- И без очи знаех, че Бог е един...Аз само го потърсих със сърцето си...

 

 

 

© Ивита Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Наденце! ❤️
  • Чудесен разказ си написала, талантливке!
  • Вальо, благодаря ти! 🙂
  • Права си, не ти трябват очи, за да видиш Бог, но Той винаги ти дава своя Дар, за да прогледнеш.
  • Благодаря ти за хубавите думи, Вили!
    Усмихнат, спорен и красив да е денят ти! 🙂
  • За мен беше огромно удоволствие. Много ми хареса и споделям.
    Поздравявам те!
  • Благодаря за любими, Акеми!
    Хубава да е вечерта ти! 🌹
  • Благодаря ти, Тони!❤️
  • Развълнува ме, Иви!
    Благодаря!
  • Много мили думи сте ми оставили, приятели.
    Благодаря ви от сърце Танче, Иван, Ники!
  • Удоволствие е да прочета -всеки един твой разказ, Иви!
    Винаги майсторски написан и с много емоции!
    Чудесна си!
  • Браво, Ивита! Винаги съм се възхищавал на твоята дарба! На хубав български език ти твориш шедьоври! Нека извора на твоята дарба винаги да те подхранва и вдъхновява цял живот, за радост на българската белетристика! Моите поздравления!
  • Иви, развълнувах се, чудесно написано, грабва читателя от първия ред!
    Поздравления!
  • Благодаря ти, Скити! ❤️
    Галя Борисова, благодаря за любими.
    Красив ден, момичета!
  • Вярата е упование, а осъзнатостта може да извърши чудеса!
    Благодаря за този разказ, Иви! Пишеш завладяващо, както винаги!
  • Благодаря ви за хубавите думи Танче, Маестро!
    Спорен и усмихнат да е денят ви!
  • Винаги си ме изумявала с разказите си, Иви. И този път успя да го сториш.
    Удивителен разказ за тайнството на спасението и проглеждането и за ръководната роля на сърцето в мрачния лабиринт на живота.

    Нека Бог продължава да те вдъхновява, за да може под перото ти да излязат още много впечатляващи творби!
  • Само на вярващите в чудеса, се случват такива!
    Много въздействащ разказ, Иве!
Предложения
: ??:??