6.07.2016 г., 17:07 ч.

Пиле с ориз 

  Проза » Разкази
726 0 9
7 мин за четене

ПИЛЕ С ОРИЗ

 

      Тя седеше с гръб към всекидневната. Калъфката с очилата стоеше до нея и кой знаеше защо не ги използваше – очите ù мижаха, тя бърчеше челото си и така цялото лице ставаше още по-напрегнато, смачкано и набраздено. Жената беше доста над седемдесетте и чистеше ориз.

     - Сега оризът е много чист. Ти от кой вид купуваш?

     - Бисерен – отговори синът ù, който пушеше на барплота в кухнята.

     - Бисерният е чудесен. Виж, бланшираният не е много за предпочитане, защото...

     - Какво значение има? - синът явно беше ядосан от нещо.

     - Има, по принцип значение има. Ама, ако не искаш да си говорим, ще мълча.

     Той дръпна по-силно от цигарата, пое дима и нещо в гърдите го сряза. Не искаше да бъде груб, не искаше да я прекъсва, толкова много неща не искаше, че вече беше забравил какво искаше, всъщност. Не беше доволен от нищо, най-малко от себе си. Разкая се:

     - Разбира се, че искам да си говорим, майко! Нали за това си дошла. Разказвай!

     Тя се усмихна. Не беше си сложила изкуственото чене и затова устните ù хлътнаха навътре, това направи лицето ù грозно, но все пак беше усмихнато. Каза:

     - Навремето баба ти Ене, сестрата на баба ти, чистеше по цял час ориза. Зрънце по зрънце. А тя имаше перде на очите, почти нищо не виждаше. Сега има много модерни операции на очите и добре ги правят, но тогава не беше така. Тя така си умря с това перде...

     - Помня – съгласи се мъжът от барплота. – Все ме караше да ù вдявам конеца в иглата. Обаче добре се справяше баба Ене, във всичко я биваше.

     - Да, беше много сръчна и добра жена. Но не можеше да готви. По-точно - не обичаше. Виж, ориз или боб да изчисти, чушка да нареже - да. Тя беше по заготовката, майка ми се справяше с останалото. Не обичаше да бърка манджите, нали я помниш каква беше суха и слаба, злояда беше.

     Спомни си я. Тя беше мълчалива жена и единственото, което я караше да се смее, беше той, внукът на сестра ù. Веднъж си играеше нещо в детската стая, после баба Ене влезе, подхванаха разговор, бликна някакъв повод за смях и двамата се смееха, тя тогава го погъделичка и той не издържа, пазеше подмишниците си, легнал възнак на леглото, въртеше се, останал без въздух от кикота, риташе с крака, а тя настойчиво го гъдкаше, докато... Случайно в тази глупава, но истинска и весела игра тя заби нокът във венеца над предните му зъби, откъсна се мъничко парче, закървя, сякаш е станало нещо ужасно. Взеха кърпа и спирт, всичко притихна, но, когато се огледа после в банята, видя, че част от месото над зъба му го няма. Тогава реши, че винаги ще си остане така и го хвана яд, та даже и злоба изпита към тая дребна ухилена баба, която го принуждаваше да се смее, за да задоволи своя нагон да причинява рани и да пролива кръв като къса месо.

     - Не казвай на майка си, моля – уплашена му каза баба Ене. Тя съзнаваше, че бе прекалила, стана случайно, но това не я оправдаваше, искаше да мине време, без никой да знае, за да зарасне раната, а той е още дете, расте като цвете напролет, само след два-три дена всичко ще е наред.

     - Няма, обещавам. – Така отговори и още в същия миг знаеше, че ще излъже.

     Когато майка му се върна от работа, той ù показа венеца си и прясната рана. Тя вече не кървеше, но се виждаше достатъчно.

     В кухнята стана скандал. Майка му се караше на баба му Ене. Той стоеше в детската стая доволен. Подслушваше.

     През нощта стана да пие вода. Беше към дванайсет. Чу как баба му плаче, ридае, подсмърча и говори нещо на себе си или пък бълнува в кухнята, тя там спеше. Прибра се в стаята си, слушаше стоновете ù и за първи път разбра колко измамна е сладостта на предателството. Повече никога не предаде никого. Но и не се извини на баба си. Смяташе, че така ще я насърчи да го гъделичка отново.

     - А защо дядо изобщо не я харесваше? Спомням си как все недоволстваше нещо... – Мъжът бе допушил цигарата си и се разхождаше до високия френски прозорец в трепазерията. Слънцето нахлуваше през стъклата свободно, беше началото на лятото и вече припичаше.

     Възрастната жена пак се усмихна и пак без чене.

     - Това е стара история. Това, за което говориш, беше защото тя все проветряваше. Поне по три пъти на ден. А дядо ти казваше...

     - ... На тебе все въздуси не ти стигат! Нали така казваше? – този път синът се разсмя. Беше му наистина весело.

     - Точно така!

     Въздъхна, премина като облак някаква мисъл през прорязаното ù лице, продължи по-тихо:

     - Тя беше ужасно самотна, сине. А самотните хора са по-особени. Не е само самотата им, те излъчват обреченост, нещастие, които върви пред тях и хората първо него забелязват. Това ги озлобява, не питай, защото не знам защо. Дядо ти, моят баща, не беше злобен, нито умееше да мрази истински, но и той... Повечето самотници са такива по принуда, други – по природа. Баба ти Ене беше самотна по малко и от двете. Затова живееше при майка.

     Оризът беше вече почистен. Майка му спря да говори, сякаш има нужда да презареди. Това бе необичайно: обикновено говореше поне по час, без да спира. Потърси с поглед калъфката на очилата, намери я и видя, че очилата не са вътре.

     - Май ги оставих в моята стая. Ей сега ще ги...

     - Стой си, майко, аз ще ги донеса. Ти си взела само калъфката. Сигурно са на нощното шкафче.

     - Да, там трябва да са.

     Той ги донесе. През това време тя беше разлистила вчерашния вестник, сякаш беше дело важно и спешно, непременно трябваше да прочете нещо там и точно сега. Взе очилата, събра веждите си и започна да чете. Краят на вестника се опираше в купчината ориз, който блестеше на масата като пирамида на слънцето, нали беше бисерен, до пирамидата – копанка с нарязан кромид лук, а по-нататък - обелки и морков. Цялата маса беше заета. Майката прекъсна разговора и се зачете във вестника.

     Това го ядоса или пък обиди.

     - Майко, вестникът ще разпилее ориза, не виждаш ли? Защо четеш точно над него?

     - А къде? Да си отида в стаята ли?

     - Не, но нали щеше да готвиш?

     - Ако бутна ориза, ще го помета, ти не се безпокой.

     - Ама не е нормално! Защо трябва да слагаш вестника върху ориза... Пък и виж само! Цялата маса е пълна със зеленчуци! Като сергия на пазара. И на котлона отвън пилето вече се вари.

     Тя стана бавно, огледа се, сякаш чакаше някой да дойде и каза:

     - Ще сготвя навреме, синко. Ти не се безпокой. Ще сготвя преди да се върне жена ти. И съдовете ще измия, при това по-добре от съдомиялната. Просто искам малко да полегна. Остави всичко на мястото му. Може само моркова да прибереш. Аз пилето с ориз го готвя без морков.

     - С морков май е по-вкусен, а?

     - Сега го готвя аз и ще ти е вкусен, както го сготвя. И чубрица не ми трябва. Ти си забравил май как се готви домашна храна.

     Поклати глава. Естествено, майка му готви най-добре. Класика. Всъщност, в службата му имаше съвсем приличен стол. Там пилето с ориз – едно от любимите му ястия, го готвеха с морков и чубрица.

     - А каква подправка ще ти трябва?

     Отново усмивка. Този път по-тъжна. Някаква умора връхлетя внезапно старата жена, тя не пожела да сподели от какво е и откъде иде, нито кой вятър я довя, но каза:

     - Джоджен, сине, джоджен. Ако нямаш пресен - и сух може. Спри котлона отвън; като стана, ще накъсам пилето.

     Обърна се и бавно, влачейки краката, се запъти към спалнята си.

     - Ти кога тръгваш? – попита го преди да затвори вратата.

     - Утре, майко. Към девет часа, няма да е рано. Ще се видим на закуска.

     Този късен следобед майката и синът не спяха, не почиваха, а само лежаха в своите си стаи, през три стени и три десетилетия една от друга – и двамата загледани в тавана, и двамата тъжни; някаква нежна, тиха и невидима връзка притегляше мислите им, уж различни, а като филизи на един и същи корен грозде. Тя страдаше, че утре синът ù отива в командировка и ще ù липсва. Той страдаше, че майка му си отива. И ще му липсва. Дори повече от баба Елена, която той наричаше баба Ене: баба Ене го научи да не предава, майка му го научи на всичко останало. 

© Владимир Георгиев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Аз съм за моркова
  • Много, много хубав разказ! Малко моментът с бабата -леля не е дообработен,но стила, начинът на повествование е въздействащ! Поздравления!
  • ...за житейските уроци, които получаваме...харесах
  • в WORD, в Open Office, дори и в помощните ленти в полето за публикуване на текст тук, има знак "Ω" - възможност за вмъкване на различни символи, вкл. "ù".
  • Много е просто - материалът се пише на WORD, или ако няма - в средата на Open Office. Взема се откъдето и да е ударено "и" (от някакъв текст в интернет) и се вмъква в нашия текст. Има и други варианти, но те зависят от операционните системи, шрифтовете в дадения компютър и т.н. и, макар и професионални, са трудни за използване и изискват лицензиран софтуер. Затова - "Open Office", Linux и смърт на монополистите за елементарни и природно-принадлежащи ни неща, като да пишем на родния си език, без да плащаме на куп млади тарикатчета, които искат и за собствените си мисли да им плащаме. Справка: Всякакви т.н. "социални мрежи", които нито са мрежи, нито са социални, а са си просто шпионски програми!
  • Безжичен, извинявай, че се намесвам, но аз нямам ударено "и" на клавиатурата и не зная как да го направя. Вместо него пиша или "й", или главна буква "И", а много добре осъзнавам, че трябва ударено "и". Разчитам на редакторите, за да ми поправят "й" на ударено "и".
  • Разказът не е лош, макар и да забелязвам една тенденция в сайта да се описват доста битови истории. Все пак хубавият стил и интересният начин на водене на повествованието не може и не трябва да се отрича. Това е достойнство. Но има и недопустими грешки, които обиждат Великия ни и "омаен", "сладък" български език. "й" не е "и" с ударение, което е притежателно местоимение. При местоименията в български език (получих мазол на пръстите от писане тук за обяснение на този свръхелементарен факт) има падежи! Не може, недопустимо е, дори не можеш да си го помислиш, ако си българин (от поколенията, които бяха истински образовани) да кажеш "не казвай на майка ти!" - абсурдно изразяване. Абсурдно! Дори и да не го знаете, младо поколение, не го ли чувствате като българи, че трябва да е "Не казвай на майка си", на твоята (притежателно) майка! Защо един технически ориентиран човек трябва да тръби постоянно: Щом пишете, приятели, научете си езика!
  • Поздравления за вълнуващия разказ!
  • Аплодисменти за този разказ!
Предложения
: ??:??