Apr 1, 2021, 9:39 PM

 Дядо Ицо гледа от Бакаджика 

  Prose » Narratives
739 2 15
Multi-part work
1 мин reading

Прощавай, Поете! Прощавай драги Вазов! Но това не е твърде общо с онова, което е с Дядо Йоцо, но все пак има някакъв вътък в чергата на българската душевност. 

Дядо Ицо е вече доста възрастен, защото кога бе млад, няма как, преживя епохални времена! Той е от едно тракийско село, сгушено под Бакаджиците, на припек, защитено от север и изток от студените течения на ветровете. 

Като младо юначе Ицата, както го зовяха акраните му, по Божие кръщение Христо беше свободна душа, защото пасеше стадото на баща си Атанас по тучните поляни на Бакаджиците. 

Но времето, тогава едно противоречиво, стана кооперативно и прибраха в общ овчарник цялото им стадо. Ицата ходеше да си понаглежда баранките, но понеже беше петнайстина годишен и на друг повериха овчарника...

Баща му попита началството в селото: защо така!?

И една нощ след кратка справка в селския съвет

отнесе една гора бой! Съветниците го оставиха край оградата на дома му. На сутринта Атанас вече беше предал Богу дух. На следващия ден го погребаха без свещеник, защото поп нямаха. Той беше на някакъв остров, заточен при неизбежни обстоятелства. 

Христо остана без баща и овце. Не си беше помислял, как тъй баща му ще умре, здрав и прав и защо взеха на хората добитъка и земята!?

 

 

Следва продължение... 

» next part...

© Стойчо Станев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря за коментарите и оценките, Пепи и Костадин!
  • И аз се нареждам на опашката Стойчо.Поздрав!!!
  • Поздравления!!!
  • Благодаря за коментарите и оценките,Росица, Скитница, Зигфрид, Акеми,DPP(Smooth) и PetarStoyanov!
  • Ще чакаме продължение....
  • Ще ми е интересно и на мен да чета натам.
    Жалко, че все по-малко ще знаят истината за тези времена! Трябва да се пише!
  • Ще следя.
  • И аз се нареждам с чакащите продължението.
  • Началото ме заинтригува! Ще следя с интерес!
    Поздрав и от мен!
  • Ще чакам с интерес! Болезнената истина за която малко се пише. Поздравления, Стойчо!
  • Благодаря за коментарите и оценките,di_t(Т.),Дон Бъч,Младен, Латинка-Златна и Ивита!
  • Поздравявам те за темата, която си избрал, Стойчо!
    Сигурна съм, че продължението ще бъде крайно интересно.
    За тези неща трябва да се казва истината!
  • И аз чакам продължението.
  • Разказвай ми - слушам те. За тези мътни времена трябва да се говори, пише и чете. Изнамерихме купчина термини и тромави думи за станалото - "колективизация", "обобществяване, "масовизация", "окрупняване", "кооперативност", "национализация" - но тъй и не сме гледали очи в очи реалния човечец, смазан от безсмислената им тежест.
  • Интересно! Чакам и продължението.
Random works
: ??:??